Regeneracja

Poprawa siły lub wytrzymałości to teoretycznie nieskomplikowany proces, składający się z dwóch głównych etapów:

  1. Trening. Zaburzamy homeostazę organizmu.
  2. Regeneracja. Dochodzimy do stanu, w którym jesteśmy troszkę silniejsi lub mamy troszkę lepszą wytrzymałość.

Organizm broniąc się przed kolejnym zachwianiem równowagi, nadbudowuje mięśnie, wiązadła, ścięgna, naczynia włosowate. Poprawia swoje możliwości siłowe i wytrzymałościowe. W ten sposób broni się przed zagrożeniem, którym był dla niego trening.

regeneracja
Restuj jak mistrz

Większość z nas skupia się na pierwszej części tego procesu, na trenowaniu, zbyt mało poświęcając uwagi na proces regeneracji. Zapominamy o najważniejszym:

Na ścianie wspinaczkowej lub siłowni nie stajemy się silniejsi. To regeneracja powoduje przyrost siły.

Okazuje się więc, że regeneracja jest co najmniej tak samo ważna, jak sam trening, bo powoduje że:

  1. Nasza siła i wytrzymałość wzrasta z sesji na sesję.
  2. Możemy trenować lepiej, bo jesteśmy bardziej wypoczęci gdy rozpoczynamy sesję.
  3. Możemy (paradoksalnie) trenować częściej, dzięki czemu częściej  bodźcujemy ciało, a więc częściej zmuszamy je do rozwoju.
  4. Ograniczymy ryzyko kontuzji, a nasze ciało będzie na nie mniej podatne.

Wielu z nas poprawianie regeneracji kojarzy się z suplementacją. Kreatyna, L-karnityna, HMB rzeczywiście mogą niektórym pomóc, jednak wpływ suplementów na regenerację jest bardzo ograniczony.

Regeneracja opiera się na trzech podstawowych filarach, na które mamy wpływ.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *